تنوع رشته‌های دانشگاهی، وجود رشته‌های مهندسی و بازار کار خوب اغلب شاخه های ریاضی فیزیک در دانشگاه باعث شده است که طرفداران زیادی داشته باشد. حتما سؤالات زیادی در ذهن شما درباره آینده تحصیلی رشته ریاضی فیزیک در دانشگاه و آینده شغلی این رشته‌ها وجود دارد که سعی کرده‌ایم در ادامه این مطلب شما را با کلیت این موضوعات آشنا کنیم. در ادامه درباره رشته های ریاضی فیزیک در دانشگاه صحبت کرده‌ایم.

زیرگروه های شاخه های ریاضی فیزیک

گروه ریاضی فیزیک دارای ۳ زیر گروه است که هر کدام ضرایب اختصاصی متفاوتی برای دروس شیمی، فیزیک و ریاضی در کنکور و رشته محل‌های دانشگاهی متعددی دارند.

  • رشته‌های زیرگروه یک ریاضی فیزیک: بیشترین رشته‌ها در این زیرگروه قرار دارند از مهندسی پزشکی، اقتصاد و مدیریت تا معارف اسلامی و علوم تربیتی که در جدول‌های زیر نوشته ‌شده‌اند.
دکترای پیوسته بیوتکنولوژی آمار و سنجش آموزشی آموزش ریاضی آموزش ابتدایی آموزش فیزیک
دکترای پیوسته فیزیک آمار فیزیک آموزش ریاضی ریاضی و کاربردها
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد آموزش کودکان استثنایی آموزش تربیت بدنی علوم تربیتی تربیت مروج سیاسی
امنیت بین الملل امنیت نرم ایمنی صنعتی پژوهشگری امنیت علم اطلاعات و دانش‌شناسی
حفاظت اطلاعات ضد تروریسم علوم فنی امنیت امنیت اطلاعات امنیت اقتصادی
اقتصاد اقتصاد کشاورزی حسابداری علوم ورزشی علوم مهندسی آب
علوم کامپیوتر علوم مهندسی فیزیک مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات علوم قرآن و حدیث
فقه و حقوق اسلامی فقه و حقوق امامی فقه و حقوق حنفی فقه و حقوق شافعی فقه و مبانی حقوق اسلامی
فلسفه و حکمت اسلامی فلسفه و عرفان اسلامی فلسفه و کلام اسلامی مربیگری عقیدتی شیعه شناسی
تاریخ اسلام زبان و ادبیات عربی معارف اسلامی و علوم قرآنی معارف اسلامی و کلام   معارف اسلامی و مدیریت
معارف اسلامی معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات معارف اسلامی و اخلاق معارف اسلامی و ادیان معارف اسلامی و تاریخ معارف اسلامی و علوم تربیتی
روانشناسی هتلداری گردشگری معماری داخلی هنرهای چند رسانه‌ای

رشته‌های مهندسی این زیرگروه نیز در جدول زیر آمده‌اند:

مهندسی اپتیک و لیزر مهندسی انرژی مهندسی برق مهندسی پزشکی مهندسی عمران
مهندسی شهرسازی مهندسی معماری مهندسی مکانیک مهندسی هوا فضا مهندسی کامپیوتر
مهندسی نقشه‌برداری مهندسی راه‌آهن مهندسی نساجی مهندسی صنایع مهندسی دریا
مهندسی ماشین‌آلات دریایی مهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی) مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت
مهندسی مواد و متالوژی مهندسی بهره‌برداری راه‌آهن مهندسی حمل و نقل ریلی مهندسی ماشین‌های ریلی مهندسی خط و سازه‌های ریلی
مهندسی اپتیک و لیزر مهندسی ساخت و تولید مهندسی کشتی (موتور)    

در جدول زیر نیز رشته‌های مدیریتی را مشاهده می‌کنید:

مدیریت امور بانکی مدیریت بیمه اکو مدیریت کسب و کارهای کوچک مدیریت مالی
مدیریت بازرگانی مدیریت صنعتی مدیریت امور گمرکی مدیریت و بازرگانی دریایی
مدیریت بیمه مدیریت دولتی مدیریت فرهنگی هنری  

برخی از شاخه های دانشگاهی ریاضی فیزیک در سطح کاردانی پذیرش دارند:

کاردانی ارتباطات و فناوری اطلاعات کاردانی فناوری اطلاعات و ارتباطات کاردانی امور دولتی کاردانی امور فرهنگی ماردانی امور مالی و مالیاتی
کاردانی بیمه کاردانی حسابداری کاردانی خدمات اداری کاردانی امور بانکی کاردانی آمار
کاردانی مخابرات کاردانی تکنولوژی ماشین‌های کشاورزی کاردانی فنی خط و ابنیه کاردانی معماری کاردانی معماری سنتی
کاردانی مدیریت بازرگانی کاردانی مدیریت صنعتی کاردانی علوم ورزشی کاردانی هتلداری کاردانی بهینه‌سازی مصرف انرژی
کاردانی تربیت معلم قرآن کریم کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی کاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم    
  • رشته‌های زیرگروه دو ریاضی فیزیک
شیمی کاربردی شیمی محض مهندسی شیمی مهندسی نفت مهندسی پلیمر
مهندسی صنایع غذایی مهندسی ایمنی صنعتی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار مهندسی معدن
  • رشته‌های زیرگروه سه ریاضی فیزیک
کاردانی پالایش گاز کاردانی شهرسازی کاردانی فنی برق
کاردانی فنی برق و تاسیسات کاردانی فنی عمران کاردانی فنی صنایع
کاردانی فنی عملیات پتروشیمی کاردانی فنی مکانیک کاردانی نقشه برداری
کاردانی فنی معدن کاردانی فنی جوشکاری  

رشته های ریاضی فیزیک در دانشگاه

شاخه های ریاضی فیزیک در دانشگاه

علی رغم اینکه اغلب افراد ریاضی فیزیک را با هدف رفتن به رشته‌های مهندسی انتخاب می‌کنند اما شاخه های ریاضی فیزیک در دانشگاه به مهندسی‌ها ختم نمی‌شوند. همانطور که در جدول‌های بخش قبلی مشاهده کردید، گرایش‌های غیر مهندسی متنوعی در این شاخه وجود دارند. مثلا اگر نمی‌خواهید لزوما برنامه‌نویس شوید یا با سخت‌افزارهای کامپیوتری کار کنید، بلکه جنبه‌های محاسباتی مرتبط با کامیپیوتر را دوست دارید، علوم کامپیوتر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

به طور کلی بازار کار اغلب رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک خوب است و موفقیت در آن‌ها بیشتر به علاقه، استعداد و تلاش شما در آینده بستگی دارد.

به طور کلی بازار کار اغلب رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک خوب است و موفقیت در آن‌ها بیشتر به علاقه، استعداد و تلاش شما در آینده بستگی دارد.

شاخه های میان رشته ای

شاخه های میان رشته ای ریاضی فیزیک

شاید از دیدن برخی از رشته‌ها در جدول رشته های ریاضی فیزیک مانند روانشناسی، معارف و علوم فقهی تعجب کرده باشید. هرچند این رشته‌ها ارتباط مستقیمی با درس ریاضی و فیزیک ندارند، اما از آنجایی که بین رشته‌ای محسوب می‌شوند از طریق کنکور هر سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و انسانی می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. حسن این مسئله این است که شاید شما با هدف رشته‌های مهندسی وارد ریاضی فیزیک شوید اما در ادامه علاقه و استعداد خود را در رشته دیگری ببینید، یا علاقه خاصی به درسی مثل شیمی یا معارف داشته باشید. اینجا جای هیچ نگرانی نیست چون مسیر شما برای انتخاب رشته باز خواهد بود.

مهندسی مواد از شاخه‌های مهندسی و بین رشته‌ای، بسیار پر کاربرد اما کمتر شناخته ‌شده است. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مواد می‌توانند بر اساس گرایش و تخصص خود در بخش‌های مختلف کارخانه‌ها، شرکت‌ها و ادارات دولتی مشغول به کار شوند. رشته‌هایی مانند آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی و آموزش تربیت بدنی نیز در لیست رشته‌های تربیت معلم هستند که در سایر گروه‌های آزمایشی هم وجود دارند و بین رشته‌ای محسوب می‌شوند.

امکان ادامه تحصیل در شاخه‌های بین رشته‌ای فقط در سطح کارشناسی نیست، بلکه در مقاطع بالاتر فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر می‌توانند وارد رشته‌های مثل بیوانفورماتیک، نوروساینس و علوم شناختی شوند. روانشناسی نیز برای ورود به دو حوزه میان‌رشته‌ای نوروساینس و علوم شناختی امکان ادامه تحصیل دارد.

بهترین دانشگاه های رشته ریاضی

بهترین رشته های ریاضی فیزیک

بازار کار رشته های ریاضی فیزیک با توجه به تنوع رشته‌ها تفاوت دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز کشاورزی، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوی کار کنند. مشاغل مدیریتی، برنامه‌نویسی، امور تربیتی، تدریس در مدارس، کار در حوزه برق و مخابرات، حسابداری و حسابرسی، کار در حوزه گردشگری و روانشناسی که هرکدام از این رشته‌ها در مقاطع بالاتر گرایش‌های متعددی دارند و می‌توان مسیرهای جذابی را طی کرد. به طور مثال اگر وارد رشته‌های مدیریت شوید، ادامه تحصیل در رشته  MBA مقاطع بالاتر فرصت‌های فراوانی برای کار در اختیار شما می‌گذارد. امروزه بازاریابی و فروش جایگاه بالایی در تمام کسب و کارها دارد و پرطرفدار است.

فراموش نکنید که با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف، بازار کار رقابتی‌تر شده است. بنابراین برای اینکه بتوانید در یافتن شغل دلخواه خود موفق باشید، خلاقیت و به روز کردن اطلاعات خود را فراموش نکنید. هرگز با گرفتن یک مدرک به تنهایی نمی‌توان شغل یا درآمد رضایت بخش و امنیت شغلی مناسبی داشت.

از بهترین رشته های ریاضی فیزیک در مهندسی می‌توان رشته مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی IT و مهندسی صنایع را نام برد. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که در گذشته بسیار مورد توجه بود و درآمد بسیار خوبی داشت اما در سال‌های گذشته با اقبال کمتری در محیط کار روبرو بوده است. اما حتی در رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر که به نظر می‌رسد اشباع شده است، اگر خودتان را به دانش روز دنیا مجهز کنید و به دنبال یادگیری باشید، حتما جایگاه کاری خوبی کسب خواهید کرد.  به رشته مهندسی نفت هم توجه داشته باشید چرا که وزارت نفت و شرکت‌های وابسته به آن، موقعیت و درآمد خوبی برای کارکنان خود فراهم می‌کنند.

اگر از کودکی تا امروز رویای فضا را در سر داشته‌اید، بهتر است نگاهی به یکی دیگر از بهترین رشته های ریاضی فیزیک یعنی مهندسی هوا فضا داشته باشید. بازار این رشته مرتبط با صنایع دفاع مانند ساخت بالگرد، جنگنده، موشک و به طور کلی تعمیر و ساخت تجهیزات دفاعی است. همچنین می‌توانید در صنایع هوایی استخدام شوید.

مطالعه این مطلب را هم به شما توصیه می‌کنیم: بازار کار رشته ریاضی

بهترین رشته های ریاضی فیزیک

بهترین دانشگاه های ایران برای رشته های ریاضی فیزیک

انتخاب دانشگاه در شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، اصفهان و مشهد، شانس شما برای بهره‌مندی از اساتید و امکانات بیشتر را بالا می‌برد. البته این به معنای ضعیف بودن سایر دانشگاه‌ها و شهرها نیست. اما در شهرهای بزرگ علاوه بر امکانات بهتر برای تحصیل و آموزش، شرایط شغلی نیز بهتر خواهند بود و طی دوران تحصیل می‌توانید با زمینه‌های کاری از نزدیک آشنا شوید و حتی کار پاره‌وقت انجام دهید. برای اینکه معیار کلی در ذهن خود داشته باشید، در جدول زیر ۱۵ دانشگاه برتر رشته‌های ریاضی فیزیک کشور را معرفی کرده‌ایم که می‌توان گفت به طور کلی برای رشته‌های مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی صدق می‌کنند.

رتبه دانشگاه
۱ دانشگاه صنعتی شریف
۲ دانشگاه تهران
۳ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۴ دانشگاه علم و صنعت
۵ دانشگاه تربیت مدرس
۶ دانشگاه صنعتی اصفهان
۷ دانشگاه شیراز
۸ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۹ دانشگاه تبریز
۱۰ دانشگاه شهید بهشتی
۱۱ دانشگاه فردوسی مشهد
۱۲ دانشگاه شهید باهنر کرمان
۱۳ دانشگاه رازی
۱۴ دانشگاه گیلان
۱۵ دانشگاه اصفهان

از بین دانشگاه‌های دولتی، موارد زیر تا به امروز در رشته مهندسی هوا فضا از کنکور سراسری پذیرش داشته‌اند که البته این اسامی ممکن است هر سال تغییر کنند:

  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر (محل تحصیل شاهین شهر)
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا

رشته های بدون کنکور ریاضی فیزیک در دانشگاه

در گروه‌های آزمایشی مختلف، برخی از رشته‌ها به دو صورت با کنکور و بدون کنکور پذیرش دارند. شاخه های ریاضی فیزیک بدون کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی، صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند. این رشته‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

فیزیک آمار ریاضیات و کاربردها
علوم مهندسی علوم کامپیوتر علوم و مهندسی آب
آمار و سنجش آموزشی مهندسی انرژی مهندسی برق
مهندسی عمران مهندسی معدن مهندسی کامپیوتر
مهندسی صنایع مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی مهندسی مکانیک
مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی مهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی) فیزیک مهندسی
مهندسی مواد و متالوژی مهندسی پزشکی مهندسی شیمی
مهندسی اپتیک و لیزر مهندسی ایمنی و بازرسی فنی  

سخن پایانی درباره رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک

شاخه‌های ریاضی فیزیک در دانشگاه بسیار متنوع و شامل رشته‌هایی که با محاسبات سر و کار دارند. رشته‌های معروفی مانند مهندسی برق و مهندسی عمران تا رشته‌هایی که با هنر در ارتباط هستند مثل مهندسی معماری، رشته‌های مدیریتی مانند مهندسی صنایع، رشته‌های مرتبط با تکنولوژی مانند مهندسی کامپیوتر و مهندسی IT، علوم محض مثل آمار، ریاضی، فیزیک و شیمی تا شاخه‌های بین رشته‌ای مانند رشته‌های مدیریت، روانشناسی، علوم تربیتی و معارف در این شاخه قرار دارند. بنابراین دست شما برای انتخاب بسیار باز خواهد بود و طی سه سال پایانی متوسطه دوم می‌توانید دقیق‌تر آینده شغلی خود را انتخاب کنید و البته شناخت شما از خودتان در درستی این انتخاب نقش مهمی دارد.

بر اساس ظرفیت پذیرش رشته‌ها در سال‌های گذشته، مشاغل و صنایع جدید در کشور و میزان دانش و مهارتی که کسب می‌کنید، آینده شغلی شما در شاخه های ریاضی فیزیک متفاوت خواهد بود. همه چیز به علاقه و رویاهای شما بستگی دارد.

خواندن این مقاله هم به شما کمک خواهد کرد: معرفی رشته‌های سال نهم و آینده شغلی که در انتظارتان است